گاریدو مهاجم می‌خواهد موافقت یحیی گل‌محمدی با بازگشت منشا مستند گزارشگر مشهدی به تصویر کشیده شد | صدای ماندگار کشتی بر پرده سینما مهدی عبدی: مثلث خط حمله پرسپولیس خطرناک می‌شود ۲۰۰ میلیون هزینه امتناع نکونام از حضور در نشست‌های خبری آرش رضاوند در پایین‌ترین سطح محبوبیت در استقلال رفتار عجیب و تکراری هواداران فوتبال ایران | گزینه خارجی استقلال منتفی شد؟ عمر خربین در راه تراکتور؟ استقلال مجمع مشورتی ندارد استقلال جرایم مربیان را نمی‌دهد اردوی استقلال در حوالی مرز ایران! سرگرمی جدید سرمربی سابق استقلال خداحافظی احساسی عبدالکریم حسن از هواداران پرسپولیس + عکس حضور طارمی در ترکیب اصلی اینتر در دیداری دوستانه تعداد کشتی‌گیران هر قاره در المپیک پاریس مشخص شد | حسن یزدانی نماد کشتی آسیا وضعیت مبهم بازیکنان پرسپولیس | گاریدو کی لیست مازاد می‌دهد؟ ۲ سهمیه خارجی پرسپولیس و سپاهان می‌سوزد؟ مذاکره مستقیم گاریدو با ستاره مراکشی ورود پرسپولیس و تراکتور به فوتبال بانوان
سرخط خبرها

۳۸‌میلیارد تومان اختلاف امروز «شستا» و فدراسیون فوتبال

  • کد خبر: ۵۴۳۷۵
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
۳۸‌میلیارد تومان اختلاف امروز «شستا» و فدراسیون فوتبال
نوسانات قیمت ارز، مسئله قرارداد مارک ویلموتس را پیچیده‌تر از قبل کرد
به گزارش شهرآرانیوز؛ فوتبال ایران به‌جز تحمل رنج فنی در دوران ویلموتس و نتیجه‌نگرفتن در راه رسیدن به جام‌جهانی، حالا انواع‌و‌اقسام مشکلات را به‌دلیل امضای این قرارداد منحوس تجربه می‌کند؛ از زمانی که این مربی با‌وجود دریافت مطالباتش دیگر به ایران بازنگشت تا فسخ قرارداد و صدور حکم فیفا و محکومیت فدراسیون برای پرداخت کل مبلغ قرارداد (بیش از ۶ میلیون یورو). جدیدترین ترکش قرارداد ویلموتس نیز روز سه‌شنبه رسانه‌ای شد و ممکن است ساختمان فدراسیون را هم با خود ببرد!

شستا رأی دادگاه را گرفت

عصر سه‌شنبه بود که خبری در فضای مجازی منتشر شد با موضوع مزایده و حراج ساختمان فدراسیون فوتبال که این اتفاق با واکنش‌های فراوانی هم همراه بود. ماجرا از آنجا شروع شد که در مهر سال ۹۸ فدراسیون فوتبال برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس از شرکت شستا ۲‌میلیون یورو قرض کرد. فدراسیون فوتبال که با مشکلات شدید مالی گریبان‌گیر است، در این مدت تنها موفق شده است ۱۶ میلیارد تومان از بدهی خود را در چند قسط به شستا بازگرداند و در بازپرداخت مابقی مبلغ ناتوان ماند. شستا که اقدام به شکایت به دادگاه کرده بود، فدراسیون را محکوم کرد و حتی رأی خسارت تأخیر در بازگرداندن مبلغ مدنظر را هم گرفت. این اتفاق در‌نهایت منجر به این شد که شستا ساختمان فدراسیون فوتبال را به مزایده و حراج بگذارد.

مسئله ارزی!

صفی‌ا... فغان‌پور، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال، درباره مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال به‌دلیل بدهی دو‌میلیون‌یورویی به شرکت شستا گفت: شرکت شستا به‌صورت جدی و قانونی اقدام کرده است و می‌خواهد پولش را بگیرد. فدراسیون فوتبال هم دچار مشکلات مالی است و شستا از طریق اجرای احکام مجتمع قضایی ساختمان فدراسیون را توقیف کرد و ساختمان فدراسیون فوتبال توسط کارشناسان حدود ۶۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
 
در این مدت حدود ۱۶‌میلیارد تومان به شستا پول پرداخت کردیم، اما آقایان این موضوع را نپذیرفتند و ۱۶‌میلیاردی که ما به شستا پرداخت کردیم، کنار گذاشتند. طبق روزی که از شستا پول گرفتیم، ۱۶‌میلیارد پول پرداخت کردیم و ۹‌میلیارد باقی مانده است. باید نسبت به قیمت ارز همان زمانی که پول را از شستا گرفتیم، بدهی‌مان را پرداخت کنیم؛ ولی شرکت شستا به قیمت امروز یورو، پولش را می‌خواهد.

اما حسن محمدی، رئیس روابط‌عمومی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، بعد از اظهارات فغان‌پور در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: همه‌چیز مشخص است و نمی‌دانم مسئولان فدراسیون فوتبال چرا این‌قدر موضوع را پیچیده می‌کنند. ما ۲ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال پرداخت کردیم و از آن‌ها چک ارزی گرفتیم. ریال ندادیم که ریال بگیریم و بازگرداندن پول هم یک سیر طبیعی و مشخص دارد.
 
این پول سهام‌داران است و ما نمی‌توانیم از طرف چند‌میلیون سهام‌دار شستا تصمیم بگیریم و برعکس باید پیگیر مطالبات آن‌ها باشیم. ما ۲ میلیون یورو پرداخت کرده‌ایم و فدراسیون باید همین رقم را برگرداند. هنگام پرداخت مطمئنا شانزده‌میلیاردی هم که می‌گویند، محاسبه می‌شود؛ ضمن اینکه دادگاه حتی جریمه تأخیر را هم در حکم آورده است.

محمدی همچنین درباره اینکه فغان‌پور سعی داشت مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال را تأیید نکند، اما پس از اطلاعیه شستا حتی رقم دقیق قیمت‌گذاری را هم اعلام کرده است، گفت: مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال در روزنامه رسمی هم آگهی شده است، اما ما علاقه‌ای به فروش ساختمان فدراسیون نداریم. هرچند ما حکم فروش ساختمان را به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات از دادگاه گرفته‌ایم، اما روزی که بدهی شستا پرداخت شود، ساختمان فدراسیون فوتبال بازگردانده می‌شود.

اختلاف ۳۸ میلیارد‌تومانی!

فدراسیون فوتبال در‌واقع روزی که قیمت هر یورو ۱۲.۵۰۰‌تومان بوده، ۲‌میلیون یورو از شستا دریافت کرده است. در آن روز ارزش ریالی آن معادل ۲۵ میلیارد تومان بوده است و فغان‌پور و فدراسیون فوتبال با این فرمول می‌گویند ۱۶ میلیارد پرداخت کرده‌اند و باید ۹‌میلیارد دیگر به شستا پرداخت کنند؛ اما این شرکت می‌گوید ارز داده و چک ارزی دریافت کرده است. قیمت هر یورو اکنون چیزی در حدود ۳۱.۵۰۰ تومان است. وقتی آن را در ۲‌میلیون یورو ضرب می‌کنیم، چیزی در حدود ۶۳‌میلیارد تومان می‌شود و این یعنی بدهی فدراسیون فوتبال به شستا بیش از دو‌برابر شده است!

در‌واقع فدراسیون فوتبال روزی که ۲‌میلیون یورو از شستا قرض کرد، ۲۵‌میلیارد تومان به این شرکت بدهکار شد؛ اما حالا با توجه به افزایش قیمت ارز این بدهی به ۶۳‌میلیارد تومان رسیده است و این یعنی یک اختلاف‌حساب ۳۸ میلیارد‌تومانی که فدراسیون فوتبال باید آن را پرداخت کند. البته با نوسان‌های قیمت ارز ممکن است این رقم حتی بیشتر یا کمتر هم بشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->